Dekalog rekrutera – wyjaśnienia GIODO
Przy rekrutacji pracowników wciąż dochodzi do różnego rodzaju nieprawidłowości. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przygotował zestaw zasad, których podmioty chcące zatrudnić nowe osoby, muszą bezwzględnie przestrzegać.
Przepisy przywołane w wyjaśnienia GIODO mają zastosowanie jeszcze przez kilka miesięcy, tj. do 25 maja 2018 r., kiedy to zacznie być stosowane ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Jednak jako obowiązujące powinny być obecnie brane pod uwagę przy przetwarzaniu danych osobowych kandydatów do pracy.
GIODO wyszczególnił 10 zasad:
1. Nic poza określony katalog danych.
2. Adekwatność gromadzonych danych.
3. Niezgodność z prawem „czarnych list" osób ubiegających się o zatrudnienie.
4. Warunki zgody jako podstawy przetwarzania danych.
5. Niedopuszczalność swobodnego dysponowania danymi.
6. Obowiązek informacyjny wobec kandydatów.
7. Prawo osoby ubiegającej się o zatrudnienie do kontroli danych.
8. Usuwanie danych po zakończeniu rekrutacji.
9. Bezpieczeństwo danych osób biorących udział w rekrutacji.
10. Budowanie własnego wizerunku.
—Źródło: www.giodo.gov.pl